fbpx

Goede reviews verzamelen voor je online cursus

Een testimonial schrijven of review achterlaten: niet veel mensen doen dit uit zichzelf. Toch is het als ondernemer ontzettend belangrijk om reviews te verzamelen. Ook als je een online cursus hebt gemaakt en verkoopt zijn goede reviews van belang. In dit artikel leg ik het verschil uit tussen een review en testimonial, vertel ik waarom positieve reviews en testimonials zo belangrijk voor jouw online cursus zijn én help ik je op weg zodat jij eenvoudiger reviews verzamelt.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Wat zijn reviews en wat zijn testimonials?

    We weten waarschijnlijk allemaal wel wat een review is. Een review is een eerlijke en vaak uitgebreide beoordeling van een product of dienst. Iemand deelt in een review zijn of haar ervaring, deze kan goed of juist niet goed zijn. En wat zijn testimonials?

    Testimonials zijn eigenlijk een soort uitgebreide reviews, maar deze zijn altijd positief. Het zijn persoonlijke verhalen waarin iemand enthousiast is over jouw dienst of product (bijvoorbeeld over je online cursus). De positieve verhalen worden gebruikt om anderen te overtuigen.

    Wil je reviews en testimonials verzamelen? Dan is het belangrijk dat deze aan een aantal kenmerken voldoen. Zowel goede reviews als testimonials zijn top, maar dan is het wel belangrijk dat een aantal punten erin worden benoemd. Hierover lees je verderop meer.

    Waarom zijn goede reviews zo belangrijk?

    Goede reviews en testimonials zijn erg belangrijk voor jouw online cursus. Ze zijn bijna goud waard! Ze laten anderen namelijk zien dat jouw online training écht werkt en dat eerdere cursisten er blij mee zijn. Als potentiële cursisten lezen dat iemand eindelijk promotie heeft gemaakt door het volgen van de cursus, eindelijk zijn of haar aanbod goed heeft staan of eindelijk een omzetdoel heeft bereikt door het volgen van jouw online cursus, geeft dat vertrouwen en worden eventuele twijfels weggenomen. Want als jouw online cursus voor anderen werkt, waarom dan niet voor hen?

    Echte én oprechte ervaringen maken jouw online cursus geloofwaardiger. Het geeft nieuwe klanten het vertrouwen dat ze nodig hebben om zich voor de online training in te schrijven. Een aantal goede reviews of een uitgebreide testimonial kan écht twijfelaars over de streep trekken.

    Waar moet een goede review aan voldoen?

    Nu je weet waarom goede reviews en testimonials zo belangrijk zijn als je een online cursus verkoopt, is het ook handig om te weten waar een goede review dan zoal aan moet voldoen. Een sterke review is specifiek en eerlijk. Er moet duidelijk naar voren komen welke resultaten de cursist heeft behaald door jouw online training te volgen. Daarnaast is het belangrijk dat er concrete voorbeelden in een review of testimonial naar voren komen.

    Het is ook goed als er emoties in de reviews te vinden zijn. Is de cursist enthousiast, opgelucht, dankbaar, trots, gemotiveerd of vol verwondering? Dan komt er gemakkelijker een persoonlijke connectie tot stand tussen deze persoon en de potentiële cursist.

    Om een review vragen: hoe doe je dat?

    Reviews verzamelen kan lastig zijn. Eerst moet je het durven vragen en vervolgens moet hij ook nog aan bovengenoemde punten voldoen om er écht iets aan te hebben voor je online training. Ik geef hieronder een voorbeeld hoe jij aan een cursist kan vragen om een review en welke vragen je daarbij aan hem of haar kan stellen.

    Review vragen voorbeeld:

    Het is altijd belangrijk om duidelijk en vriendelijk te zijn en dat je het de cursist gemakkelijk maakt om feedback te geven. Je kan op onderstaande manier reviews vragen aan mensen die jouw cursus hebben gedaan:



    Hi [naam cursist],


    Onlangs heb je mijn cursus [cursusnaam] afgerond en ik ben heel erg benieuwd hoe je het hebt ervaren. Het zou mij én potentiële cursisten enorm helpen als je een review zou willen schrijven. Onderstaande vragen kunnen je helpen bij de review schrijven. 



    1. Wat was jouw grootste uitdaging voordat je met de cursus begon?
    2. Hoe heeft de online training jou geholpen om deze uitdaging aan te pakken?
    3. Wat vond je het meest waardevol aan de online cursus?
    4. Heb je concrete resultaten behaald? Zo ja, welke?
    5. Zou je deze cursus aanbevelen aan anderen? Zo ja, waarom en aan wie?

    Als je antwoord hebt gegeven op bovenstaande vragen, kan je heel gemakkelijk een passende review schrijven waar anderen echt iets aan hebben.

    Alvast heel erg bedankt voor je tijd en je feedback!

    Om de kans te vergroten dat mensen daadwerkelijk een goede review schrijven, zou je bijvoorbeeld een korting kunnen geven op een volgende cursus of een ander bestaand product. 


    Review voorbeeld:

    Kies je voor reviews verzamelen op bovengenoemde manier? Dan kan hij eruit komen te zien zoals dit review voorbeeld:

    “Voordat ik begon met de cursus had ik moeite om structuur aan te brengen in mijn marketingstrategie. Dankzij de duidelijke uitleg en praktische tools die in de online cursus werden aangeboden, heb ik nu een plan dat echt werkt. Het meest waardevolle vond ik de hands-on opdrachten die me hielpen om de theorie direct toe te passen.

    Dankzij deze cursus heb ik mijn eerste succesvolle marketingcampagne opgezet én zijn mijn verkoopcijfers met 20% gestegen. Ik zou deze cursus absoluut aanbevelen aan iedereen die zijn marketingvaardigheden wil verbeteren!”

    Omgaan met een negatieve review

    Soms kan het zijn dat je een negatieve review hebt ontvangen. Vervelend, maar zeker niet het einde van de wereld. Jouw online cursus kan gewoonweg niet volledig bij iedereen aansluiten. We kopen allemaal weleens iets waar we achteraf misschien toch niet zo goed over nagedacht hebben, toch?

    Negatieve reviews kunnen ontmoedigend zijn, maar ze bieden ook waardevolle inzichten en een kans om te laten zien hoe je met feedback omgaat. Reageer altijd respectvol en professioneel, bedank de recensent voor zijn of haar feedback en biedt een oplossing aan als dat mogelijk is.

    Door transparant te zijn en problemen op te lossen kun je het vertrouwen van zowel de ontevreden klant als potentiële klanten herstellen. Daarnaast kunnen goed afgehandelde negatieve reviews laten zien dat je om je cursisten geeft en actief werkt aan verbetering.

    Hoe kan je de verzamelde reviews gebruiken?

    Natuurlijk verzamel je testimonials en reviews zodat je deze kan inzetten voor marketingdoeleinden. Je wil hiermee anderen over de streep trekken door hun twijfels weg te nemen. Je kan reviews laten schrijven en deze op verschillende plekken plaatsen.

    Plaats overtuigende testimonials op de landingspagina van je online cursus, gebruik (delen van) een goede review in je nieuwsbrieven en deel succesverhalen van eerdere deelnemers op social media, ondersteund met foto’s en/of een video. Vergroot hiermee je bereik, wek vertrouwen en trek nieuwe cursisten aan door je reviews goed te gebruiken.

    Aan de slag met goede reviews verzamelen!

    Ik heb je verteld wat testimonials en goede reviews zijn, waar ze zoal aan moeten voldoen, hoe je ze kan verzamelen en waar je ze voor kan gebruiken. Tijd om zelf goede reviews te verzamelen om jouw online cursus succesvol te promoten!

    Heb je nog vragen? Stuur gerust een berichtje, ik sta graag voor je klaar!

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders