fbpx

Hoe vind je een onderwerp voor je online cursus?

Misschien denk je er al een tijdje over na om een online cursus te maken, maar weet je niet zo goed wat het onderwerp moet zijn. Hoe vind je een onderwerp voor je online cursus? En hoe bedenk je cursussen waar je wat aan hebt? In dit artikel geef ik je een aantal inzichten en handvatten. Op basis daarvan kan jij eenvoudiger een onderwerp bepalen voor jouw online training.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    1. Maak je onderwerp specifiek

    Vraag je je af: hoe vind je een onderwerp voor je online cursus? Dan is het allereerst superbelangrijk dat je je onderwerp specifiek maakt. Wat ik namelijk heel vaak zie gebeuren is dat het onderwerp veel te breed blijft. Daardoor is het niet duidelijk voor jouw potentiële klanten waar jouw cursus precies over gaat en welke resultaten ze gaan behalen met jouw cursus. Mensen zijn echt op zoek naar cursussen waar je wat aan hebt. En als ze nog niet weten wat ze aan jouw online training hebben, dan sla je de plank eigenlijk al volledig mis. Tijd dus om je onderwerp specifiek te maken! Ik geef hieronder een voorbeeld.

    Stel, je hebt als onderwerp van jouw cursus ontwerpen. Dan is dat nog super breed. Want je kan van alles ontwerpen. Je kan kleding ontwerpen. Je kan een logo ontwerpen. Je kan een website ontwerpen.

    Als je het zo breed houdt, is het niet duidelijk voor jouw potentiële klanten wat de cursus precies oplevert en wat ze gaan leren. Het is veel beter om het onderwerp van jouw cursus specifiek en klein te maken, zodat het meteen duidelijk is waar de online training over gaat. Is het meteen duidelijk waar jouw online training over gaat? Dan wordt hij ook veel sneller en vaker gekocht omdat meteen duidelijk is wat iemand eraan heeft.

    Door het onderwerp heel specifiek te maken, wordt het voor jou als cursusmaker veel gemakkelijker om te bepalen welke inhoud je wel en niet in de cursus opneemt. Dit komt doordat je een duidelijker beeld hebt van de exacte stappen die nodig zijn om het beloofde resultaat te behalen met jouw online training.

    Stel je voor dat je als onderwerp “hoe je een werkboek ontwerpt in Canva” kiest. Hierdoor kan je de exacte stappen identificeren die iemand moet doorlopen om een hoogwaardig werkboek te creëren met behulp van Canva. Door deze specifieke focus wordt het voor jou veel eenvoudiger om de inhoud van je cursus samen te stellen.

    Een specifiek onderwerp biedt nog een ander voordeel: je kan je veel sneller als expert profileren. Als je bijvoorbeeld kiest voor het onderwerp “werkboeken maken in Canva”, zien mensen je al snel als dé expert op het gebied van Canva. Hierdoor zal je ook sneller klanten aantrekken. Tegenwoordig vertrouwen mensen namelijk maar al te graag op experts om hun doelen te bereiken. Hoe vind je een onderwerp voor je online cursus? Door écht te kijken naar jouw (unieke) expertise.

    Stel je voor dat jij een gebroken rug hebt. Ga je dan liever naar de huisarts die overal een beetje verstand van heeft? Of ga je dan liever naar een specialist die volledig gespecialiseerd is in gebroken ruggen? Ik denk dat je het antwoord wel weet.

    Durf jij dus écht te kiezen voor een specifiek onderwerp? Dan trek je meer klanten aan. Je spreekt namelijk de juiste doelgroep aan, waardoor je jouw online cursus veel vaker verkoopt. Begin je met het maken van een cursus, houd je onderwerp klein en specifiek. Zodra je meer naamsbekendheid hebt opgebouwd kan je altijd nog breder gaan. Je kan ook meerdere cursussen waar je wat aan hebt maken met verschillende onderwerpen.

    2. Cursus onderwerp bedenken op basis van jouw passie

    Hoe bepaal je waarover je je online cursus wil maken? Oftewel: hoe vind je een onderwerp? Om tot een goed onderwerp te komen is het verstandig om eerst te kijken naar wat je passie is. Want op het moment dat jij een online training gaat maken en verkopen, moet je daar heel veel over delen. En als jij niet enthousiast bent over het onderwerp, dan wordt het heel lastig om dit vol te houden op de lange termijn. Als je na een week bent uitgekeken op het onderwerp, dan kan je dat niet op de lange termijn gaan verkopen. Hoe wil je potentiële klanten enthousiast maken als je zelf eigenlijk niet dolenthousiast over het onderwerp bent?

    Waar word jij superblij van? Waarover kan je heel veel vertellen? En wat vind je écht leuk om te delen? Schrijf dat eens voor jezelf op. Zo kan je al onderwerpen voor online cursussen vinden.

    Gids: kies een winstgevend cursus onderwerp

    Bedenk een winstgevend cursus onderwerp

    Dit ga je ontdekken in deze gids:

    3. Waar ben je goed in?

    Een onderwerp bepaal je niet alleen op basis van je passie, maar ook op basis van hetgeen waar je echt goed in bent. Dus waar heb jij veel kennis over? Waar verdiep jij je in? Waar ben je supergoed in? En waarvoor komen mensen bij jou? Stel je voor dat vrienden en familie bij jou komen met een vraag. Welke vraag is dat dan? Vragen ze dan bijvoorbeeld of je wil helpen met verbouwen? Of vragen ze jou om schoon te maken? Dat kunnen allemaal onderwerpen zijn waarover je een cursus kan maken.

    Misschien heb je ook al klanten ergens mee geholpen. Of heb je juist gratis mensen op weg geholpen. Dat kunnen allemaal onderwerpen zijn voor jouw cursus. Het antwoord op “hoe vind je een onderwerp voor je online training” hoeft echt niet zo moeilijk te zijn als je denkt.

    4. Je hoeft geen expert te zijn

    Ook belangrijk om te weten is dat je geen expert hoeft te zijn over je gekozen onderwerp.

    Toen ik mijn allereerste online cursus maakte in 2016, ging dat over een e-mailmarketing systeem. Ik was toen net begonnen met e-mailmarketing. Ik had er nog helemaal niet veel verstand van. Maar ik vond het wel ontzettend interessant en ik wist dat ik al wel een paar stappen verder was dan mijn potentiële klanten. Hierdoor kon ik er heel goed een cursus over maken.

    Doordat ik nog niet super veel kennis had over het onderwerp, kon ik me juist heel goed verplaatsen in de positie van beginners. Dus ik wist precies wat een beginner nodig had om de eerste stappen te zetten met e-mailmarketing. Ik kon echt een hele goede beginnerscursus maken omdat ik nog niet zo ver van mijn doelgroep afstond.

    Je hoeft dus nog niet zoveel kennis te hebben over het onderwerp van je online cursus. Je kan ook nooit alles weten, je mag blijven leren en jezelf blijven ontwikkelen. En je kan ook steeds meer kennis in jouw online training stoppen. Het hoeft écht niet meteen perfect te zijn. Hopelijk stelt dit je gerust.

    4. De drie grootste markten

    Bij het bepalen van het onderwerp van je online cursus is het ook goed om te kijken naar de drie grootste markten. En de drie grootste markten zijn geld, relaties en gezondheid. Als jij een onderwerp kiest dat onder een van deze drie markten valt, is de kans groter dat de cursus gemakkelijker verkoopt. Je maakt hiermee een stuk eenvoudiger voor jezelf.

    De markten relaties, geld en gezondheid zijn natuurlijk nog hele brede markten. Maar daarbinnen heb je weer allerlei submarkten. Onder de markt “geld” valt bijvoorbeeld beleggen of investeren in vastgoed. Door voor een subonderwerp in een van de grootste markten te kiezen maak je de training direct specifieker.

    5. Inspiratie opdoen

    Als je écht geen inspiratie hebt, kan je dit online opdoen door onderzoek te doen. Bekijk bijvoorbeeld een aantal cursus websites: websites waarop (online) cursussen van anderen worden verkocht. Ontdek op deze manier wat goede onderwerpen zijn en wat populaire cursussen zijn waar je écht wat aan hebt.

    6. Moet het onderwerp uniek zijn?

    Tot slot krijg ik naast de vraag “hoe vind je een onderwerp” vaak de vraag: “moet het onderwerp van mijn cursus uniek zijn?” Nee, dat is geen goed idee. Het hoeft absoluut niet uniek te zijn. Het is zelfs veel beter om een onderwerp te kiezen waar al een bewezen markt voor is. Dus voor een training die al wordt verkocht. Waarom? Omdat op het moment dat jij een onderwerp bedenkt, je nog helemaal niet weet of er vraag naar is en of de doelgroep groot genoeg is.

    Kijk of er wordt geadverteerd voor een bepaalde online cursus. Bijvoorbeeld in Google of Facebook. Is dit het geval? Dan geven bedrijven dus geld uit om de cursus te promoten. En bedrijven geven natuurlijk geen geld uit aan advertenties als de cursus niet verkoopt. Wordt er dus geadverteerd, dan kan je ervan uitgaan dat er een markt voor is. Het is dan slim om voor dit of een soortgelijk onderwerp voor je online cursus te kiezen.

    Hoe vind je een onderwerp of hoe vind je onderwerpen voor je online cursus(sen)? Begin gewoon met een bestaand onderwerp waar al een markt voor is. Dan wordt het veel gemakkelijker voor jezelf om de cursus te gaan verkopen.

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders