Wat is jouw passie?
Hoe bepaal je nu waar je je online cursus over wil gaan maken? Hoe bedenk je een onderwerp? Allereerst kun je gaan kijken naar: wat is jouw passie? Want op het moment dat jij een online cursus gaat maken en verkopen, dan ga je daar heel veel over delen. En als jij niet enthousiast bent over het onderwerp, dan wordt het heel lastig om dit vol te houden op de lange termijn. Als je na een week bent uitgekeken op het onderwerp, dan kun je dat niet op de lange termijn gaan verkopen.
Dus allereerst is het goed om te kijken naar jouw passie. Waar word je superblij van? Waar kun je heel veel over vertellen? En wat vind je leuk om over te delen? Schrijf dat eens voor jezelf op.
Koop nu de guide over een winstgevend cursus onderwerp

- waarom je geen expert hoeft te zijn om een cursus onderwerp te bedenken
- wat de 3 grootste markten zijn waar je in wil zitten met jouw onderwerp
- welke vragen je jezelf kunt stellen om een goed onderwerp te bedenken
- hoe je onderzoek kunt doen naar winstgevende onderwerpen
- hoe je ervoor zorgt dat jouw cursus onderwerp goed verkoopt
Waar ben je goed in?
Moet je een expert zijn?
De 3 grootste markten
Bij het bepalen van het onderwerp van je online cursus is het ook goed om te kijken naar de drie grootste markten. En de drie grootste markten zijn geld, relaties en gezondheid.
Als jij in één van die 3 markten gaat zitten met jouw cursus qua onderwerp, dan is de kans groter dat jouw cursus makkelijker verkoopt. Dus als je in één van die 3 markten zit, maak je het voor jezelf een stuk makkelijker om jouw cursus te verkopen.
De markten relaties, geld en gezondheid zijn natuurlijk nog hele brede markten. Maar daarbinnen heb je weer allerlei submarkten. Dus binnen de markt geld heb je bijvoorbeeld weer beleggen, investeren in vastgoed of wat dan ook. Dus je kunt ook gaan kijken naar de submarkten binnen die markt. En dan in een bepaalde submarkt gaan zitten, zodat je jouw onderwerp weer veel specifieker maakt van jouw online cursus.
Hoe krijg je inspiratie?
Wat je verder ook nog kunt doen als je echt geen inspiratie hebt, is dat je online wat inspiratie gaat opdoen door wat onderzoek te doen. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is dat je bepaalde cursus websites kunt gaan bezoeken. Dat zijn websites waarop cursussen van anderen worden verkocht. En dan kun je gewoon eens gaan kijken naar welke cursussen worden verkocht, maar ook wat populaire cursussen zijn.
Je hoeft nog niet te kijken naar de prijs die wordt gevraagd voor de cursus of wat er precies in de cursus zit qua inhoud. Maar het is puur om even wat inspiratie op te doen en om ideeën te krijgen voor het onderwerp van jouw online cursus.