fbpx

Hoe bedenk je een onderwerp voor je online cursus?

Misschien denk je er al een tijdje over na om een online cursus te maken, maar weet je niet zo goed wat het onderwerp moet zijn. Maar in dit artikel ga ik je een aantal inzichten en handvatten geven. Op basis daarvan kun jij een onderwerp bepalen voor jouw online cursus.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren
    Allereerst is het super belangrijk om jouw onderwerp specifiek te maken. Wat ik heel vaak zie gebeuren is dat het onderwerp nog veel te breed blijft. Daardoor is het niet duidelijk voor jouw potentiële klanten waar jouw cursus precies over gaat en welke resultaten ze gaan behalen met jouw cursus.
     
    Stel, je hebt als onderwerp van jouw cursus ontwerpen. Dan is dat nog super breed. Want je kan van alles ontwerpen. Je kan kleding ontwerpen. Je kan een logo ontwerpen. Je kan een website ontwerpen.
     
    Dus als je het zo breed houdt, dan is het niet duidelijk voor jouw potentiële klanten wat de cursus precies gaat opleveren. En wat je precies gaat leren in de cursus. Het is veel beter om het onderwerp van jouw cursus specifiek en klein te maken, zodat het meteen duidelijk is waar jouw online cursus over gaat. Dan zal jouw online cursus ook veel sneller worden verkocht omdat het meteen duidelijk is wat iemand eraan heeft.
     
    Daarnaast wordt het voor jezelf veel makkelijker om te bepalen wat je wel en niet in de cursus stopt qua inhoud als jij het onderwerp heel specifiek maakt. Dan weet je veel beter welke stappen nodig zijn om het resultaat te behalen die je belooft met jouw online cursus. 
     
    Dus stel je voor dat jij als onderwerp kiest hoe je een werkboek ontwerpt in Canva. Dan kan je voor jezelf de exacte stappen opschrijven die iemand moet doorlopen om een goed werkboek te maken in Canva. Dus dan wordt het voor jezelf veel makkelijker om de cursus qua inhoud te maken. 
     
    Een ander voordeel van een specifiek onderwerp is dat jij je veel sneller als expert kunt positioneren. Want als je kiest voor het onderwerp werkboeken maken in Canva, dan gaan mensen je veel sneller zien als de expert in Canva. Waardoor je ook weer veel sneller klanten aantrekt. Want ze zien jou dan als de expert op dat kleine gebied. En tegenwoordig willen mensen experts inschakelen om iets te bereiken.
     
    Stel je voor dat jij een gebroken rug hebt. Ga je dan liever naar de huisarts die overal een beetje verstand van heeft? Of ga je dan liever naar een specialist die helemaal gespecialiseerd is in gebroken ruggen? Ik denk dat je het antwoord wel weet.
     
    Dus op het moment dat jij durft te kiezen en heel specifiek durft te zijn, dan ga je veel meer klanten aantrekken. En dan ga je de juiste doelgroep aanspreken, waardoor je jouw online cursus veel vaker verkoopt.
     
    Dus als je begint met het maken van een cursus, houd je onderwerp dan lekker klein en specifiek. En zodra je wat naamsbekendheid hebt opgebouwd, kun je later altijd nog breder gaan. Of je kan meer verschillende soorten online cursussen maken met allemaal verschillende onderwerpen.

    Wat is jouw passie?

    Hoe bepaal je nu waar je je online cursus over wil gaan maken? Hoe bedenk je een onderwerp? Allereerst kun je gaan kijken naar: wat is jouw passie? Want op het moment dat jij een online cursus gaat maken en verkopen, dan ga je daar heel veel over delen. En als jij niet enthousiast bent over het onderwerp, dan wordt het heel lastig om dit vol te houden op de lange termijn. Als je na een week bent uitgekeken op het onderwerp, dan kun je dat niet op de lange termijn gaan verkopen.

    Dus allereerst is het goed om te kijken naar jouw passie. Waar word je superblij van? Waar kun je heel veel over vertellen? En wat vind je leuk om over te delen? Schrijf dat eens voor jezelf op.

    Koop nu de guide over een winstgevend cursus onderwerp

    Dit ga je ontdekken:
    TIJDELIJK slechts 11,-

    Waar ben je goed in?

    Daarnaast wil je ook kijken naar waar jij goed in bent. Dus waar heb jij veel kennis over? Waar verdiep jij je in? Waar ben je supergoed in? En waarvoor komen mensen bij jou? Dus stel je voor dat vrienden en familie bij jou komen met een vraag. Welke vraag is dat dan? Vragen ze dan bijvoorbeeld of je wil helpen met verbouwen? Of vragen ze jou om schoon te maken? Dat kunnen allemaal onderwerpen zijn waarover je een online cursus kan maken. 
     
    Misschien heb je ook al klanten ergens mee geholpen. Of heb je juist gratis mensen op weg geholpen.
     
    Dat kunnen allemaal onderwerpen zijn voor jouw cursus. 

    Moet je een expert zijn?

    Belangrijk om te weten is ook dat je geen expert hoeft te zijn over dat onderwerp. Toen ik mijn allereerste online cursus maakte in 2016, ging dat over een e-mailmarketing systeem. Ik was toen net begonnen met e-mailmarketing. Ik had er nog helemaal niet veel verstand van. Maar ik wist dat ik al wel een paar stappen verder was dan mijn potentiële klanten. En daardoor kon ik ook heel goed een cursus erover maken.
     
    Doordat ik nog niet super veel kennis had over het onderwerp, kon ik me juist heel goed verplaatsen in de positie van beginners. Dus ik wist precies wat een beginner nodig had om de eerste stappen te zetten met e-mailmarketing. Ik kon echt een hele goede beginnerscursus maken omdat ik nog niet zo ver af stond van mijn doelgroep.
     
    Je hoeft dus nog niet zo heel ver te zijn qua kennis over het onderwerp waar je een online cursus over wilt maken. Je kan ook nooit alles weten, je mag blijven leren en jezelf blijven ontwikkelen. Dan kun je steeds meer kennis in jouw online cursus gaan stoppen. Maar het hoeft niet meteen perfect te zijn.

    De 3 grootste markten

    Bij het bepalen van het onderwerp van je online cursus is het ook goed om te kijken naar de drie grootste markten. En de drie grootste markten zijn geld, relaties en gezondheid.

    Als jij in één van die 3 markten gaat zitten met jouw cursus qua onderwerp, dan is de kans groter dat jouw cursus makkelijker verkoopt. Dus als je in één van die 3 markten zit, maak je het voor jezelf een stuk makkelijker om jouw cursus te verkopen.

    De markten relaties, geld en gezondheid zijn natuurlijk nog hele brede markten. Maar daarbinnen heb je weer allerlei submarkten. Dus binnen de markt geld heb je bijvoorbeeld weer beleggen, investeren in vastgoed of wat dan ook. Dus je kunt ook gaan kijken naar de submarkten binnen die markt. En dan in een bepaalde submarkt gaan zitten, zodat je jouw onderwerp weer veel specifieker maakt van jouw online cursus. 

    Hoe krijg je inspiratie?

    Wat je verder ook nog kunt doen als je echt geen inspiratie hebt, is dat je online wat inspiratie gaat opdoen door wat onderzoek te doen. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is dat je bepaalde cursus websites kunt gaan bezoeken. Dat zijn websites waarop cursussen van anderen worden verkocht. En dan kun je gewoon eens gaan kijken naar welke cursussen worden verkocht, maar ook wat populaire cursussen zijn.

    Je hoeft nog niet te kijken naar de prijs die wordt gevraagd voor de cursus of wat er precies in de cursus zit qua inhoud. Maar het is puur om even wat inspiratie op te doen en om ideeën te krijgen voor het onderwerp van jouw online cursus.

    Moet het onderwerp van de online cursus uniek zijn?

    Tot slot krijg ik vaak de vraag: moet het onderwerp van mijn cursus uniek zijn? Nee, dat is geen goed idee. Het hoeft absoluut niet uniek te zijn.
     
    Het is juist veel beter om een onderwerp te kiezen waar al een bewezen markt voor is. Dus een onderwerp die al wordt verkocht. Want op het moment dat jij een uniek onderwerp wilt bedenken, dan weet je nog helemaal niet of er vraag is naar het onderwerp. En of de doelgroep groot genoeg is. Dus je kan veel beter een onderwerp kiezen waar al een bewezen markt voor is.
     
    Je kan bijvoorbeeld kijken of er wordt geadverteerd voor een bepaalde online cursus. Bijvoorbeeld in Google of Facebook. En als er wordt geadverteerd, dan geven bedrijven dus geld uit aan de cursus om de cursus te promoten. Die bedrijven gaan geen geld uitgeven aan advertenties als die cursus niet wordt verkocht. Dus als er wordt geadverteerd, dan kun je er vanuit gaan dat er een markt voor is. En dat die cursus wordt verkocht. Dan is het slim om dat onderwerp te kiezen.
     
    Dus begin gewoon met een onderwerp wat al bestaat en waar al een markt voor is. Dan wordt het veel makkelijker voor jezelf om de cursus te gaan verkopen. 

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches