fbpx

Waarom een sales funnel belangrijk is voor iedere online cursusmaker

Vooral als online cursusmaker heb je een goed ingerichte sales funnel nodig. Waarom dit zo waardevol is? Omdat je met een goed ingerichte funnel niet continu aanwezig hoeft te zijn op social media! In plaats daarvan kan je geautomatiseerd je online training verkopen en zo een passief inkomen genereren.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Eigenlijk heeft iedereen, dus ook jij, een sales funnel. Je hebt het misschien alleen niet bewust door. Het is namelijk niets anders dan een (geautomatiseerd) communicatieproces dat iedere potentiële klant doorloopt voordat ze uiteindelijk overgaan tot een aankoop.

    Hoe je dit hele proces en dus deze funnel inricht, heeft invloed op het succes van je online cursus en de effectiviteit van je marketing- en verkoopinspanningen. In deze blog gaan we dieper in op wat een sales funnel precies is, hoe het werkt aan de hand van het AIDA-model én vertellen we je waarom je dit nodig hebt voor het succesvol verkopen van een online cursus.

    Wat is een sales funnel?

    Een sales funnel is een marketing- en verkoopstrategie die het proces beschrijft waarbij potentiële klanten worden omgezet in betalende klanten. Tijdens dit proces doorloopt de klant verschillende stadia.

    Jouw online cursus wordt onder de aandacht gebracht bij verschillende mensen en slechts een deel daarvan wordt uiteindelijk een betalende klant. Het doel van de funnel is om zoveel mogelijk potentiële klanten te overtuigen om tot een aankoop over te gaan.

    Een manier om je funnel in te richten, is door gebruik te maken van het AIDA-model.

    Dit staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). Om te laten zien hoe een funnel eruitziet en wat het AIDA-model inhoudt, geven we verderop een uitgebreid voorbeeld.

    Wat heb je aan een sales funnel?

    We hebben je uitgelegd wat een sales funnel is en hoe deze er uit kan zien, maar wát heb je er nu precies aan?

    Door het gebruik ervan kan je tijd besparen, geautomatiseerd verkopen en de aandacht trekken van mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw online cursus. Daarbij kan je hen begeleiden door elke stap van het verkoopproces; van bewustwording tot actie.

    Dit resulteert in een hogere conversiekans en uiteindelijk meer klanten voor je online training.

    Met een goed ontworpen sales funnel kan je gerichter marketinginspanningen leveren, de conversiepercentages optimaliseren, waardevolle relaties opbouwen met klanten en uiteindelijk de omzet en winstgevendheid van jouw onderneming vergroten.

    Ook kan je alles helemaal doormeten in een funnel zodat je precies weet wat je moet optimaliseren.

    Voorbeeld van een sales funnel

    Stel je voor dat je een online cursus hebt ontwikkeld over fotografie voor beginners. Je hebt een website waarop je je online cursus promoot en je maakt gebruik van verschillende marketingkanalen. Jouw funnel kan er dan als volgt uitzien volgens het AIDA-model:

    Stap 1: attention

    In deze fase wil je de aandacht trekken van potentiële klanten die geïnteresseerd zijn in fotografie. Dit kan worden bereikt door advertenties op social media te plaatsen met pakkende captions en aantrekkelijke afbeeldingen die mensen aanspreken.

    Je kan je cursus ook onder de aandacht brengen door middel van advertenties (SEA) en via Google zoeken, oftewel zoekmachineoptimalisatie (SEO).

    Stap 2: interest

    Nadat je de aandacht hebt getrokken is het tijd om de interesse van potentiële klanten te wekken.

    Je kan bijvoorbeeld blogs schrijven over onderwerpen waar leads meer over willen weten. Wat ook mogelijk is, is een gratis e-book aanbieden met waardevolle inzichten, herkenbaarheid en bewustwording. Wat ook een mogelijkheid is, is een gratis webinar of masterclass organiseren.

    Daarna volgt een automatische e-mail reeks waarin je belemmerende overtuigingen wegneemt, jouw persoonlijke verhaal deelt, vertrouwen opbouwt en je potentieel klanten bewust maakt van hun probleem en van de oplossing.

    Stap 3: desire

    In deze fase is het het doel om het verlangen naar jouw cursus te vergroten.

    Dit kan worden bereikt door de voordelen en resultaten van het volgen van de online cursus over fotografie te benadrukken. Je kan bijvoorbeeld testimonials delen van eerdere deelnemers die dankzij jouw online cursus geweldige foto’s hebben leren maken.

    Ook kan je voorbeelden geven van de soorten foto’s die ze kunnen maken na het voltooien van de online training. In deze stap laat je zien waarom ze jouw online cursus écht nodig hebben, maar ook kan je de belangrijkste bezwaren wegnemen van je doelgroep en delen waarom jouw online cursus uniek is.

    Stap 4: action

    Nu potentiële klanten (prospects/leads) geïnteresseerd en overtuigd zijn, is het tijd om hen aan te zetten tot actie.

    Dit betekent dat je een call-to-action (CTA) plaatst op je website, social media kanalen, je e-mails of in je webinar/masterclass, waarna je mensen actie laat ondernemen.

    Je kan ook schaarste creëren (nog maar 2 plekjes!) of een speciale korting hanteren als mensen voor een bepaald moment instappen. Ook kan je werken met tijdelijke bonussen.

    Op deze manier moedig je potentiële klanten extra aan om tot actie over te gaan, ze voelen de urgentie.

    Door het AIDA-model toe te passen kan je potentiële klanten effectief door elke fase van de sales funnel leiden; van het eerste contact tot het voltooien van de aankoop.

    Dit helpt je om meer leads te genereren, hogere conversiepercentages te behalen en uiteindelijk meer succes te boeken met jouw online training voor beginnende fotografen.

    Is jouw potentiële klant overgegaan tot actie? Dan is de aankoop van de online cursus niet direct de laatste stap. Er is namelijk nog een bonusstap: retargeting en opvolging van klanten.

    Blijf met je klant in contact, bijvoorbeeld door middel van geautomatiseerde mailtjes. Op deze manier blijft het contact “warm” en is de kans groter dat ze in de toekomst nogmaals een online cursus bij je afnemen.

    Ook kan je ze helpen om aan de slag te gaan met je online cursus door e-mails te sturen met motiverende woorden en extra support.

    Aan de slag!

    Nu je het antwoord hebt gekregen op de vraag: “wat is een sales funnel” en je weet hoe het kan bijdragen aan het succes van jouw online cursus, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Start met het implementeren en optimaliseren van jouw sales funnel om meer leads te genereren, met als doel meer conversies en meer omzet.

    Benieuwd hoe je op een automatische piloot je online training kan verkopen?
    Je leert het allemaal in de Online Course Academy.

    Meer weten? Neem dan gerust contact op.

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders