Tip 1: je doelgroep bepalen
Een van de eerste stappen om je online leerprogramma succesvol te verkopen, is helder krijgen wie je doelgroep is. Je doelgroep bepalen is zelfs cruciaal: wie wil je bereiken? Wat zijn hun kenmerken, uitdagingen en wensen?
Wanneer je je doelgroep in kaart hebt gebracht kun je je marketing strategie hierop afstemmen en gericht communiceren om relevante volgers aan te trekken.
Tip 2: focus je op betrokken volgers (kwaliteit boven kwantiteit)
Ben je van plan om een online cursus te maken en verkopen? Focus je dan niet op méér volgers op Instagram krijgen, maar focus je op een kleine groep kwalitatieve en betrokken volgers.
Veel ondernemers hechten veel waarde aan het aantal volgers, maar het is veel beter om een kleine en betrokken groep volgers te hebben. Jij hebt toch ook liever 50 geïnteresseerde volgers dan 1000 volgers die totaal geen interesse hebben in jouw online leerprogramma?
Een klein, relevant publiek kan net zo goed succesvol zijn voor je online training. Zolang jouw kleine groep volgers écht geïnteresseerd is in jouw aanbod kan je beginnen met het verkopen van je online leerprogramma. Een kleine betrokken groep met interesse in jouw aanbod is namelijk eerder geneigd om jouw content te delen, je te steunen en je producten en/of diensten te kopen. Ze zullen eerder deelnemen aan je online training en reclame maken dan duizenden ongeïnteresseerde volgers.
Zet de vraag: “hoe kom ik aan meer volgers op Instagram” dus maar snel uit je hoofd. Focus je op kwalitatieve en relevante volgers!
Tip 3: een mailinglijst opbouwen
Je kunt dan wel meer volgers op Instagram willen, maar het is echt belangrijk om niet alleen afhankelijk te zijn van social media. De algoritmes van social media zoals Instagram veranderen continu, je account kan ineens gehackt of geblokkeerd worden en social media kán op een dag zelfs verdwijnen. Je bent in één klap al je volgers kwijt.
Een veel beter idee dan focussen op meer volgers op Instagram, is focussen op een mailinglijst opbouwen. Kies je voor een mailinglijst opbouwen, dan heb je al deze informatie in eigen beheer. Het is veel betrouwbaarder. De e-mailadressen zijn van jou én je kunt er een back-up van maken in bijvoorbeeld Excel.
Een mailinglijst opbouwen zorgt ervoor dat je altijd in contact kunt blijven met je doelgroep zonder afhankelijk te zijn van social media. Je kunt je volgers op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf, het is mogelijk om waardevolle content te delen en om gerichte aanbiedingen te doen.
Dit directe contact zorgt voor een sterkere band met je publiek én verhoogt de kans op een succesvolle verkoop van je online leerprogramma. Gebruik tools zoals ActiveCampaign, MailTribe of Mailchimp om je e-mails professioneel te beheren en te automatiseren.
Tip 4: kies een marketing strategie en wees proactief
Een effectieve marketing strategie is heel belangrijk voor het succes van je online leerprogramma. Er zijn verschillende strategieën die je kunt toepassen. Denk bijvoorbeeld aan content marketing, e-mailmarketing, influencer marketing en betaalde advertenties.
Een goed doordachte marketingstrategie helpt je om je doelen te bereiken, je doelgroep effectief te benaderen en je inspanningen te meten. Het zorgt ervoor dat je gericht en consistent communiceert, waardoor je efficiënter en succesvoller je online training kunt verkopen.
Wacht daarnaast niet af totdat potentiële klanten naar jou toe komen. Benader mensen proactief. Stuur berichten naar je volgers en gebruik polls in je Instagram Stories om reacties uit te lokken. De mensen die reageren kun je persoonlijk benaderen. Dit is vooral belangrijk in de beginfase van je bedrijf en helpt je om direct contact te leggen met potentiële klanten.
Tip 5: start met een pilot
Je hoeft niet meer volgers op Instagram te krijgen om je online leerprogramma te lanceren. Een goede manier om je online training op een effectieve manier te lanceren, is met een pilot. Je kunt deze testversie gratis of voor een kleine prijs aanbieden aan een eerste groep met deelnemers, in ruil voor feedback en reviews.
Dit verlaagt de drempel om te starten met je online leerprogramma lanceren én het geeft je enorm waardevolle input om je online cursus te verbeteren. Je doet ervaring op en je kunt je aanbod nóg beter laten aansluiten op je doelgroep voordat je het officieel op de markt brengt.
Klaar om jouw online leerprogramma te lanceren?
Hopelijk heb ik je gerustgesteld en weet je nu dat je niet superveel volgers nodig hebt om succesvol een online training te maken, lanceren en verkopen. Dus, waar wacht je nog op? Begin vandaag nog met een online leerprogramma maken!
Heb je hierover vragen? Neem gerust contact op.
Heel veel succes!