Wat is een landingspagina?
Een salespagina/landingspagina maken voordat je je online cursus kan verkopen is essentieel. Maar wat is een landingspagina precies? Het is een specifieke pagina waarop bezoekers terechtkomen (landen) nadat ze op een advertentie of zoekresultaat hebben geklikt. Het doel van een landingspagina is bezoekers aanzetten tot een actie, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een e-book of in dit geval: het kopen van een online cursus.
Waarom is een goede landingspagina maken zo belangrijk?
Een goede landingspagina maken is heel belangrijk. Zonder goede pagina waarop mensen kunnen landen, is de kans een stuk kleiner dat jij jouw online cursus verkoopt. Potentiële klanten willen weten wat ze van jouw online training kunnen verwachten, waarom ze juist voor jouw cursus moeten gaan en wat alle voordelen zijn.
Een salespagina neemt bezoekers bij de hand, neemt twijfels weg en maakt van potentiële klanten kopers. Oftewel: een goede landingspagina kan potentiële klanten overtuigen dat jouw online training het geld waard is! Als de pagina niet goed is ingericht of de teksten niet goed zijn, kunnen bezoekers afgeleid raken of zelfs afhaken.
In 10 stappen een goede landingspagina maken
Een sterke landingspagina maken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Om je op weg te helpen, zet ik hieronder 10 stappen voor je op een rijtje. Ben jij klaar om een salespagina te maken waarmee jij jouw online cursus kan verkopen?
Lees ook: wat is copywriting en waarom is het belangrijk voor je online cursus?
Stap 1: bepaal je doelgroep
Voordat je begint met je landingspagina maken, moet je duidelijk weten wie je doelgroep is. Wat zijn hun pijnpunten, wensen en behoeften? Door dit goed in kaart te brengen kun je je boodschap specifiek afstemmen op de mensen die je wilt bereiken. Ik vertel je graag meer over je doelgroep bepalen.
Stap 2: schrijf een sterke en pakkende titel
Het allereerste wat bezoekers zien zodra ze op jouw pagina landen, is de titel. Deze moet dus overtuigend en krachtig zijn! De waarde van jouw online cursus moet meteen zichtbaar zijn. Verwerk in je titel bijvoorbeeld een vraag of een belofte die inspeelt op een behoefte of probleem van je doelgroep. Als je de titel goed formuleert voor jouw doelgroep, vergroot je de kans dat een bezoeker verder leest in plaats van de pagina verlaat.
Stap 3: vertel wat jouw online cursus uniek maakt
Je landingspagina moet duidelijk maken waarom jouw online leerprogramma uniek is en waarom het de investering waard is. Dit is waar je je doelgroep overtuigt dat jouw cursus de oplossing is voor hun probleem.
Gebruik bullet points om de belangrijkste voordelen en resultaten van je cursus te benadrukken. Zorg ervoor dat bezoekers direct begrijpen wat ze aan jouw cursus hebben.
Stap 4: voeg reviews aan je salespagina toe
Ook reviews mogen zeker niet ontbreken op een goede landingspagina. Hiermee kan je namelijk vertrouwen wekken van potentiële klanten. Een goede review vertelt niet alleen dat iemand tevreden is, maar ook waarom diegene zo tevreden is.
Verzamel reviews van eerdere cursisten (of bijvoorbeeld mensen uit je pilot) en vraag ze om hun ervaring te delen. Vraag of ze de reviews zo relevant en specifiek mogelijk willen schrijven.
Stap 5: vertel wat deelnemers gaan leren
Jouw online cursus verkopen gaat waarschijnlijk niet (goed) lukken als je niet vertelt wat mensen ervan kunnen verwachten. Plaats daarom een duidelijk overzicht op je salespagina van wat mensen gaan leren. Doe dit bijvoorbeeld door middel van een lesoverzicht, met bij iedere module/les een korte beschrijving. Zorg ervoor dat cursisten weten wat ze gaan leren.
Stap 6: maak gebruik van overtuigende CTA’s
Een goede call-to-action (CTA) is ook belangrijk voor een succesvolle landingspagina. Je CTA moet duidelijk en opvallend zijn en bezoekers aansporen om actie te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan CTA’s zoals: “Meld je hier aan” of “Start vandaag nog!” Zorg ervoor dat je CTA-button goed zichtbaar is en gebruik actiegerichte taal.
Stap 7: maak gebruik van mock-ups
Een landingspagina bestaat niet alleen uit tekst; het is ook belangrijk dat hij visueel aantrekkelijk is. Afbeeldingen en video’s spelen hierbij een belangrijke rol. Een goede manier om je landingspagina visueel te versterken, is door gebruik te maken van mockups.
Door een mockup van je online training te weergeven op een laptop, tablet of smartphone is het meteen duidelijk wat klanten kunnen verwachten. Bied je daarnaast ook fysieke producten aan, zoals een werkboek? Dan is het ideaal om dit ook te laten zien met behulp van een stijlvolle mockup.
Dankzij de kant-en-klare mockup bundel kan je snel en eenvoudig professionele visuals toevoegen aan je landingspagina. Hierdoor vergroot je de overtuigingskracht van je pagina direct!
Stap 8: schrijf zelf goede teksten of laat ze schrijven
Teksten zijn de kern van je landingspagina. Ze moeten raken, de doelgroep bereiken, overtuigen en goed geschreven zijn. Als je niet zeker bent van je schrijfvaardigheden, kan het een goed idee zijn om een professionele copywriter in te schakelen. Een copywriter weet precies hoe hij of zij de juiste snaar moet raken bij je doelgroep en kan je helpen je boodschap perfect over te brengen.
Stap 9: houd rekening met SEO
Een prachtige landingspagina is super, maar als niemand hem kan vinden heeft het helaas weinig zin. Door rekening te houden met zoekmachineoptimalisatie (SEO), vergroot je de kans dat potentiële klanten je pagina vinden via zoekmachines zoals Google. Is de salespagina goed geoptimaliseerd? Dan is de kans veel groter dat mensen op je pagina landen en dat jij je online cursus verkoopt.
Stap 10: neem de laatste twijfel weg
Om de laatste twijfels weg te nemen kun je bijvoorbeeld een garantie aanbieden, bijvoorbeeld een dat mensen hun geld kunnen terugkrijgen binnen 14 dagen als de online cursus toch niet zo goed bevalt. Dit geeft potentiële klanten extra vertrouwen om de stap te zetten.
Wat ook goed kan helpen, is veelgestelde vragen (een FAQ) aan je salespagina toevoegen. Hiermee kan je eventuele bezwaren wegnemen of vragen vooraf beantwoorden. Dit kan net het laatste zetje zijn dat een bezoeker nodig heeft om over te gaan tot aankoop.
Aan de slag met je landingspagina maken!
Heb je een online training gemaakt en wil je deze gaan verkopen? Dan is het de hoogste tijd om aan de slag te gaan met een landingspagina maken! Volg rustig zelf alle stappen of schakel een (SEO) copywriter in.
Heb je nog vragen? Laat het gerust weten, ik sta graag voor je klaar!