De prijs bepalen voor je online cursus
Een van de belangrijkste beslissingen die je moet maken bij het lanceren van een online cursus is het bepalen van de prijs. De prijs van je cursus moet niet alleen aantrekkelijk zijn voor je doelgroep, maar ook rendabel voor jou als cursusaanbieder. Je maakt kosten en wilt gewoon maandelijks je rekeningen kunnen betalen. Natuurlijk wil je er ook wat leuks aan overhouden. In deze blog geef ik je een aantal tips om tot de juiste prijs te komen en een overzicht van gemiddelde cursusprijzen om je op weg te helpen.
1: houd rekening met de kosten die je maakt
Voordat je je prijs vaststelt, is het belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van alle kosten die je maakt om je cursus te ontwikkelen, te hosten en te verkopen. Voorbeelden van kostenposten, zijn bijvoorbeeld:
Platformkosten
Of je nu gebruik maakt van een cursusplatform of een plug-in zoals WooCommerce; er zijn vaak maandelijkse of eenmalige kosten aan verbonden. Benieuwd welk platform je het beste kunt gebruiken voor je online training? Lees dan de blog “welk platform moet ik kiezen voor mijn online leeromgeving”
Marketingkosten
Het aantrekken van cursisten kost geld, of je nu kiest voor advertenties, social media marketing of e-mail campagnes.
Lees ook: heb ik een e-mailmarketing systeem nodig?
Software en tools
Een online cursus maken is (bijna) niet mogelijk zonder de nodige tools en software. Denk aan de tools die je nodig hebt voor het maken van video’s, werkboeken, grafisch ontwerp of website onderhoud. Maar denk ook aan betaalsystemen.
Wil je meer weten over welke kosten er allemaal komen kijken bij een online cursus maken en verkopen? In deze blog lees je meer over de belangrijkste kostenposten voor het opzetten van een online training.
2: bereken je break-even point
Nu je een idee hebt van de kosten is het tijd om te berekenen hoeveel je minimaal moet verdienen om winst te maken. Dit noemen we het break-even point. Stel, je totale kosten voor het ontwikkelen en verkopen van de cursus bedragen €1000. Als je besluit om de cursus voor €100 te verkopen, dan moet je dus minimaal 10 cursussen verkopen om break-even te draaien.
Hier zijn een paar stappen om dit te berekenen:
- Maak een lijst van al je kosten.
- Bepaal hoeveel cursussen je verwacht te verkopen.
- Deel de totale kosten door het verwachte aantal verkopen.
Dit geeft je een idee van wat je minimaal moet vragen om niet in het rood te eindigen.
3: kijk naar de waarde die je levert
Naast de kosten is het belangrijk om na te denken over de waarde die jouw cursus biedt aan je cursisten. Als je online training unieke kennis of vaardigheden levert die moeilijk ergens anders te verkrijgen zijn, dan kun je overwegen om een hogere prijs te vragen. Cursisten zijn vaak bereid meer te betalen voor iets dat hun leven echt verbetert of dat hen helpt hun doelen sneller te bereiken.
Vraag jezelf bijvoorbeeld af:
- Hoeveel tijd en moeite bespaart mijn cursus mijn doelgroep?
- Welke specifieke problemen lost mijn cursus op?
- Is mijn cursus vergelijkbaar met anderen op de markt, en hoe steekt mijn aanbod daar bovenuit?
4: gemiddelde prijzen van online cursussen
Om je te helpen met de prijsbepaling, is het goed om een idee te hebben van wat online trainingen gemiddeld kosten. Dankzij deze richtlijnen weet je in ieder geval of je niet veel te weinig vraagt of dat je je online training juist volledig uit de markt prijst.
De gemiddelde prijs van een online cursus, is:
Korte cursussen (1-3 uur)
Deze cursussen zijn gericht op het leren van een specifieke vaardigheid en kosten gemiddeld €25 tot €100.
Middelgrote cursussen (4-10 uur)
Deze cursussen bieden diepgaandere inhoud en kosten doorgaans tussen €100 en €500.
Uitgebreide cursussen (10+ uur)
Volledige programma’s met uitgebreide ondersteuning, coaching of certificering kunnen variëren van €500 tot €2000 of meer.
Deze gemiddelde prijzen geven je een richtlijn, maar de uiteindelijke prijs hangt af van de waarde die jij biedt, het niveau van je online cursus en de doelgroep die je aanspreekt.
5: test en evalueer je prijsstrategie
Het kan verleidelijk zijn om meteen een definitieve prijs te kiezen, maar vaak is het slim om eerst te testen. Begin met een lanceringsprijs of bied je cursus met een introductiekorting aan. Hierdoor krijg je feedback van je eerste cursisten én kun je zien hoe goed de prijs aanslaat.
Na verloop van tijd kun je je prijsstrategie bijstellen op basis van de vraag naar je online cursus, feedback van je klanten over de prijs-kwaliteitverhouding en je eigen financiële doelen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de eerste versie van je online cursus compact is, maar dat deze met de tijd steeds uitgebreider en waardevoller wordt. Gaat jouw online training van 1-3 uur naar 5+ uur, dan is het ook logisch dat de prijs tussentijds omhoog gaat.
Je online cursus prijs bepalen is best ingewikkeld
Het kan best ingewikkeld zijn om een prijs te bepalen voor je online cursus. Er is eigenlijk geen goed of fout, maar wel kan het zo zijn dat je veel te weinig vraagt waardoor je jezelf in de vingers snijdt of dat je juist te veel vraagt, waardoor je je cursus niet (zo goed) verkoopt. Het belangrijkste is dat jij achter je prijs staat en deze kan verantwoorden naar jezelf en je cursisten. Prijzen aanpassen kan altijd tussentijds of bijvoorbeeld na een pilot te hebben gedraaid.
Heb je nog vragen? Stel ze gerust!