fbpx

De reden waarom veel funnels niet werken

Ik zie veel ondernemers die bezig zijn met de technische kant van funnels. Dus ze gaan meteen een weggever en aanmeldpagina maken en e-mails schrijven. Vervolgens gaan ze de funnel draaien.En dan komen ze tot de conclusie dat de funnel niet werkt. Wat gaat hier mis?
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Wat is de nummer één reden waarom veel funnels niet werken? Ik zie veel ondernemers die bezig zijn met de technische kant van funnels.

    Dus ze gaan meteen een weggever maken. Ze maken een aanmeldpagina voor op hun website. Ze maken een bedankt pagina. Ze maken e-mails en ze zorgen ervoor dat alle systemen aan elkaar zijn gekoppeld en dat ze alle systemen goed hebben ingericht.

    Vervolgens gaan ze de funnel draaien. Ze sturen mensen naar de funnel. En dan komen ze tot de conclusie dat de funnel niet werkt. Ze zijn dus maanden bezig geweest met alles technisch voor elkaar krijgen en vervolgens halen ze geen klanten uit de funnel.

    Wat gaat hier mis?

    Begin bij de eerste stap

    Wat de meeste ondernemers niet doen voordat ze aan de slag gaan met de funnel, is dat ze bedenken voor wie ze de funnel maken. Belangrijk hierbij is dat je heel goed je doelgroep in kaart brengt en dat je jouw doelgroep heel goed leert kennen.

    Wat ervoor zorgt dat jouw funnel succesvol is, is wat je communiceert in de funnel. Dus dat zijn de teksten. Daar zou je je op moeten focussen en niet op de technische kant van funnels. En om ervoor te zorgen dat je goede teksten schrijft die jouw doelgroep ook daadwerkelijk aanspreken, moet je eerst beginnen met doelgroep onderzoek.

    Doe geen aannames

    Wat ik veel zie gebeuren is dat de inhoud van de funnels wordt bepaald op basis van aannames. Dus je doet bepaalde aannames over jouw doelgroep. Je bedenkt zelf waar jouw doelgroep tegenaan loopt zonder dat je dit bij jouw doelgroep hebt gevalideerd. En als je dit niet valideert, dan zal je zien dat je communicatie niet aansluit op de behoefte van je doelgroep en dat je woorden gebruikt die jouw doelgroep niet gebruikt. En daardoor zullen ze zich niet herkennen in jouw teksten.

    Vage taal

    Wat je bijvoorbeeld voorbij ziet komen is dat er wordt geschreven ik zet je in je kracht”. Dat is de boodschap in de funnel. Maar wat bedoel je precies met iemand in z’n kracht zetten? Hoe ziet dat er dan uit? Het is totaal niet concreet en ik kan me er ook geen beeld bij voorstellen hoe dat er dan uitziet. Het is nog heel erg wolkentaal dus het is niet duidelijk wat je ermee bedoelt. En er ligt niemand ‘s nachts wakker die denkt “Oh, ik moet mezelf echt in m’n kracht zetten“. Dat is niet de taal die jouw doelgroep gebruikt.

    Een ander voorbeeld: ik zorg ervoor dat jij de beste versie wordt van jezelf. Maar wat bedoel je daar dan mee? En wat is die beste versie? En denkt jouw doelgroep echt “ik wil de beste versie van mezelf worden“? Zijn dat letterlijk de woorden die zij gebruiken? En de beste versie van jezelf, is dat dan dat je eruitziet als een topmodel? Betekent dat dat je heel veel geld hebt op je bankrekening? Betekent dat dat je minder gaat werken? Wat bedoel je met de beste versie van jezelf? Dus kijk daar heel goed naar.

    Wat ik ook veel voorbij zien komen is dat er staat ik help je jouw belemmerende overtuigingen om te buigen. Maar is er iemand die ‘s nachts wakker ligt en denkt: “ik moet mijn belemmerende overtuigingen gaan ombuigen“? Nee, ik denk het niet. Mensen hebben wel belemmerende overtuigingen, maar benoem dus echt de specifieke overtuigingen die zij hebben. Bijvoorbeeld: ik ben het niet waard om veel te verdienen. Of ik ben nog niet goed genoeg. Ik moet eerst nog een opleiding volgen om klanten aan te trekken. Dat kunnen overtuigingen zijn die jouw doelgroep heeft. Dus gebruik die taal. Maak het specifiek.

    En dan het laatste voorbeeld ik help je om weer in balans te komen. Wat bedoel je met “in balans“? Is dat dan dat je een weegschaal gaat balanceren? Betekent dat dat je je werk-privé balans voor elkaar wilt krijgen? Welke balans bedoel je precies? Dus ook dat is nog geen duidelijke klanttaal.

    Onderzoek doen

    Hoe kun je erachter komen welke woorden jouw doelgroep gebruikt? De enige manier om erachter te komen is door doelgroep onderzoek te doen. Door in gesprek te gaan met jouw doelgroep. Kijk eens of je mensen in jouw doelgroep kunt vinden die openstaan voor een vrijblijvend gesprek.

    Je kan bijvoorbeeld een oproepje plaatsen in een Facebookgroep waarbij je aangeeft dat je bezig bent met doelgroep onderzoek en dat je op zoek bent naar 10 mensen die 15 minuten zouden willen bellen. In ruil daarvoor geef je ze een beloning, bijvoorbeeld jouw twee beste tips over jouw onderwerp. Op die manier kom je dus in contact met jouw doelgroep.

    Wat je ook zou kunnen doen is dat je een enquête uitstuurt, maar dat is al een wat minder goede manier omdat je dan niet goed kunt doorvragen.

    Dus de beste manier is echt om gesprekken te gaan voeren. Kijk eens of je op dit moment mensen weet waarmee je in gesprek zou kunnen gaan om ze wat vragen te stellen.

    "Jij kunt in mijn hoofd kijken"

    Schrijf ook echt op wat jouw doelgroep zegt tijdens zo’n gesprek. Dus schrijf letterlijk de woorden op die zij gebruiken. Die woorden kun je vervolgens gebruiken in jouw funnel, in jouw marketing en op jouw website. Op die manier zorg je ervoor dat jouw doelgroep zich kan herkennen in wat je schrijft en zal je ook veel sneller een connectie maken met jouw doelgroep. En zal je veel sneller zorgen voor herkenning en denkt je doelgroep “wow! Jij kan in mijn hoofd kijken. Jij begrijpt precies waar ik tegenaan loop, jou heb ik nodig”. Dat effect wil je creëren.

    Dus baseer jouw marketing niet op aannames, maar doe eerst een goed doelgroep onderzoek zodat je op basis van dat onderzoek kan bepalen wat je communiceert in jouw funnel. Als je dit goed toepast dan zal je zien dat je funnel veel meer oplevert.

    Herhaal je onderzoek

    Wat goed is om te weten is dat je een doelgroep onderzoek niet eenmalig doet. Het is echt een doorlopend proces. Je wil continu in contact blijven met jouw doelgroep. Je wil continu kijken wat er speelt bij je doelgroep, dus je wil dat doelgroep onderzoek ook meerdere keren herhalen. Jouw bedrijf is in beweging. Jij bent zelf ook in beweging. Je groeit. Het kan best zo zijn dat je over een tijdje weer een andere doelgroep hebt. Dan wil je weer opnieuw dat onderzoek doen, zodat je op basis daarvan jouw marketing kunt aanpassen.

    Dus...

    Zorg ervoor dat je eerst een doelgroep onderzoek doet. Dat de basis van je bedrijf heel stevig staat, dat je precies weet waar jouw doelgroep tegenaan loopt, waar je doelgroep naar verlangt, welke overtuigingen ze hebben en dat je daarna pas aan de slag gaat met het bouwen van de funnel. Dat is de juiste route.

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    2 reacties op “De reden waarom veel funnels niet werken”

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders