fbpx

Hoe gebruik je een lead magnet om je online cursus te promoten?

Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Je hebt een te gekke online cursus gemaakt. Maar hoe zorg je er eigenlijk voor dat je doelgroep deze online cursus ontdekt én zich inschrijft? Dit kun je bereiken met een lead magnet, ook wel een gratis weggever genoemd.

    Je kunt hierdoor leads verzamelen, mensen kennis laten maken met jouw expertise en ze enthousiasmeren voor je cursus. Ik leg je in deze blog uit hoe je een lead magnet kunt maken, hoe je deze inzet en hoe je hem combineert met content marketing.

    Wat is een lead magnet en waarom heb je dit nodig?

    Heb je gekozen voor een online cursus maken? Dan is een lead magnet maken en aanbieden een goede volgende stap. Een lead magnet wordt ook wel een gratis weggever (of heel informeel “freebie”) genoemd: het is namelijk iets waardevols dat je gratis aanbiedt in ruil voor gegevens zoals bijvoorbeeld een e-mailadres.

    Het doel van een leadgenerator is simpel: vertrouwen opbouwen, leads verzamelen en uiteindelijk je online cursus promoten. Want laten we eerlijk zijn: mensen zijn eerder geneigd iets van je te kopen als ze al weten wie je bent en wat je kunt.

    Verschillende soorten gratis weggevers

    Je kunt met je gratis weggever dus leads (potentiële klanten) genereren en een mailinglijst opbouwen van mensen die interesse hebben in jouw online training. Je kunt veel waardevolle informatie gratis weggeven als leadgenerator.

    Denk bijvoorbeeld aan een E-book met fijne tips, een checklist die mensen kunnen gebruiken bij het oplossen van een probleem, een gratis video waarin je relevante informatie verstrekt over een bepaald onderwerp, een proefles uit je cursus en meer.

    Hoe kies je de juiste lead magnet voor jouw online training?

    Niet elke lead magnet past bij elke doelgroep of online cursus. Het is dus belangrijk om er eentje te kiezen die echt goed aansluit bij jouw online cursus, zodat potentiële cursisten erachter komen wat ze nu écht gaan leren.

    Ook is het goed om in de gratis weggever te laten zien welk probleem jouw online cursus kan oplossen. Last but not least: zorg ervoor dat jouw gratis weggever laagdrempelig is. Kort, krachtig en waardevol. Niemand zit te wachten op een heel boekwerk.

    Hoe kun je een lead magnet maken?

    Ik heb je verteld wat een lead magnet (gratis weggever) is, waarom het belangrijk is om deze in te zetten voor het genereren van leads en welke soorten er zoal zijn. Natuurlijk is het ook fijn om te weten hoe je er een kunt maken. Je kan een lead magnet maken door het volgende in je achterhoofd te houden.

    1: leer je je doelgroep door en door kennen

    Je lead magnet moet precies inspelen op de wensen, behoeften en pijnpunten van je ideale klant. Gebruik tools zoals een buyer persona om dit helder te krijgen.

    Lees ook: een klantprofiel opstellen/persona maken: hoe doe je dat?

    2: houd het simpel en waardevol

    Een leadgenerator werkt het beste als deze simpel en relevant is. Denk aan een checklist, template, video of korte handleiding. Dit werkt echt veel beter dan een uitgebreide gids: het is namelijk direct te gebruiken.

    3: geef een sneak peek van jouw expertise

    De gratis weggever moet laten zien wie jij bent, wat jij doet en waar je goed in bent. Oftewel: het moet laten zien dat jij dé persoon bent die de cursisten verder helpt. Door een sneak peek van jouw expertise te geven krijgen potentiële klanten een voorproefje van de kwaliteit van jouw online cursus.

    4: laat jouw lead magnet er professioneel uitzien

    Als jouw gratis weggever er heel professioneel en aantrekkelijk uitziet, is de kans groter dat mensen hun e-mailadres achterlaten om het te downloaden. Gebruik bijvoorbeeld Canva: een gratis tool waarmee je iedere weggever mooi maakt. Het versterkt het vertrouwen en helpt je bij leads verzamelen.

    Je lead magnet promoten door middel van content marketing

    Heb je een goede lead magnet gemaakt? Dan moet deze natuurlijk ook gepromoot worden! Dat kan door content marketing slim in te zetten.

    Content marketing is een strategische aanpak waarbij waardevolle, relevante en consistente content wordt gecreëerd en gedeeld om een specifieke doelgroep aan te trekken, te informeren en uiteindelijk te overtuigen tot actie.

    Onder content (marketing) kan van alles vallen. Bereik bijvoorbeeld zoveel mogelijk mensen met jouw gratis weggever door:

    • blogs te schrijven met daaronder een aanmeldformulier;
    • aantrekkelijke posts op social media te plaatsen;
    • een podcast te starten;
    • webinars te geven;
    • nieuwsbrieven te versturen;
    • reviews en testimonials te delen;
    • een speciale landingspagina te maken gericht op jouw weggever;
    • je gratis weggever te promoten met betaalde advertenties.

    Lees ook: goede reviews verzamelen voor je online cursus doe je zo

    Wat gebeurt er na een download?

    Heeft iemand je lead magnet gedownload en heeft diegene dus zijn of haar gegevens achtergelaten? Dan pas begint het echte werk! Het is tijd om emailmarketing effectief in te zetten om alle mensen op je mailinglijst nieuwsgierig te maken zodat ze jouw online cursus gaan kopen.

    Zorg ervoor dat direct na het downloaden van de gratis weggever een bedankmail wordt verstuurd. Je bedankt hiermee je nieuwe lead én levert hierbij de weggever. Tip: gebruik een emailmarketing systeem zoals MailTribe om je mails automatisch te versturen; dit scheelt je heel veel tijd en energie.

    Dankzij MailTribe of een ander emailmarketing systeem kun je eenvoudig extra tips, succesverhalen, reviews of andere relevante informatie delen die aansluiten bij jouw online cursus. Zet eenmalig een reeks met e-mails op en je profiteert hier een lange tijd van.

    Uiteindelijk is het belangrijk om een cursusaanbod te doen. Introduceer je online training op een subtiele manier na een aantal geautomatiseerde mailtjes. Sluit een mail bijvoorbeeld af met: “Ben je enthousiast over deze tips en wil je hier meer mee doen? Meld je aan voor mijn online cursus en ik begeleid je stap voor stap!”

    Lees ook: hoe bied je (persoonlijke) begeleiding aan voor je online cursus?

    Tijd om een lead magnet te maken en slim in te zetten!

    Zoals je hebt kunnen lezen is een lead magnet echt veel meer dan een gratis weggever. Het is echt een krachtig hulpmiddel om leads te verzamelen, je online training onder de aandacht te brengen, een relatie op te bouwen met je doelgroep én je online cursus te verkopen. Zorg voor goede content marketing, zet emailmarketing goed (en geautomatiseerd!) in en je hebt echt een succesformule in handen.

    Begin vandaag nog met het maken van jouw gratis weggever om hier later de vruchten van te plukken. Het is echt de perfecte manier om leads te verzamelen en deelnemers te vinden voor jouw online cursus!

    Heb je nog vragen hierover? Of wil je iets anders weten met betrekking tot een online cursus maken en/of verkopen? Stuur mij gerust een berichtje, dan kom ik zo snel mogelijk bij je terug.

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders