fbpx

Je eerste online cursus verkopen zonder technische kennis

Vaak maken we het onszelf veel te moeilijk om een online cursus te verkopen. In dit artikel laat ik je zien hoe het op een simpele manier kan, zonder technisch gedoe.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Je bent al een tijdje van plan om een online cursus te verkopen, zodat je een passief inkomen kunt opbouwen. Je verlangt ernaar om minder uurtje-factuurtje of 1-op-1 met klanten te werken. Zodat je meer tijd hebt voor je kinderen, hobby’s of om te reizen. 

    Maar je ziet op tegen de techniek. 

    Want:

    • je hebt een website nodig om je online cursus te verkopen
    • je hebt een betaalsysteem nodig zodat klanten meteen kunnen afrekenen
    • je hebt een e-mailmarketing systeem nodig zodat je een mailinglijst kunt bouwen
    • je moet advertenties maken om leads te verzamelen 

    Wat als ik je vertel dat je dit allemaal niet nodig hebt? 

    Je kunt op een veel simpelere manier de eerste klanten krijgen voor je online cursus.

    Hoe ik 70 deelnemers kreeg voor mijn online training, zonder techniek

    In 2018 had ik het idee om een nieuwe training te maken over de Wet AVG.

    Ik was al een tijdje bezig met mijn e-mailmarketing bedrijf en ik kreeg van veel mensen de vraag wat ze moesten doen om hun e-mailmarketing AVG proof te maken.

    Daardoor ontstond het idee om daar een online training over te maken.

    Maar voordat ik de training ging maken, deed ik iets anders. 

    Namelijk: eerst verkopen. 

    Hierdoor verkocht ik de training binnen 2 weken aan 70 klanten. 

    Lees snel verder en ontdek welke simpele aanpak ik heb gebruikt, zonder technisch gedoe.

    Stap 1: Vraag wie interesse heeft

    De eerste stap om je online cursus te verkopen is heel simpel: vraag aan je netwerk wie interesse heeft in een training over dit onderwerp. 

    Begin altijd bij je huidige netwerk. Dit kunnen mensen zijn die in de contactenlijst op je telefoon staan, maar denk ook aan LinkedIn connecties, Facebook vrienden of Instagram volgers. 

    Gooi jouw idee de wereld in op zoveel mogelijk plekken. 

    Je hebt voor deze stap nog helemaal niets nodig. 

    Geen website, geen betaalsysteem, geen leeromgeving, geen mailinglijst en geen online cursus. 

    Verzamel contactgegevens van deze geïnteresseerden. Dat kan een e-mailadres zijn, maar ook een telefoonnummer. 

    Er zijn altijd mensen in je huidige netwerk te vinden. Dit is de meest simpele manier om je eerste klanten te krijgen, omdat de mensen in je bestaande netwerk je al kennen en vertrouwen.

    Het is een stuk makkelijker om iets aan een bekende te verkopen dan aan een onbekende. 

    Stap 2: Ontdek waar ze tegenaan lopen

    Je hebt nu een lijst van geïnteresseerden die meer willen leren over jouw onderwerp.

    De volgende stap is dat je achterhaalt waar deze mensen specifiek tegenaan lopen. 

    • Welke vragen hebben ze over dit onderwerp? 
    • Waar lopen ze tegenaan?
    • Waar verlangen ze naar?
    • Wat is hun grootste probleem?
    • Wat hebben ze al geprobeerd? 

    Hoe kom je hierachter? Simpelweg door het aan je doelgroep te vragen. 

    Stuur een enquête met een aantal vragen.

    Of stuur een Whatsappje of een persoonlijk berichtje op social media.

    Of nog beter: bel ze.

    Tijdens een telefonisch gesprek kun je heel goed doorvragen zodat je erachter komt waar jouw doelgroep specifiek tegenaan loopt en wat ze willen leren. 

    Kortom: in deze stap ga je een doelgroep onderzoek doen. 

    Stap 3: Zet de outline neer van je online cursus

    Je hebt nu een lijst met geïnteresseerden én je hebt een doelgroep onderzoek gedaan dus je weet precies waar je doelgroep tegenaan loopt en waar ze naar verlangen. 

    Vervolgens maak je de outline van je online cursus. 

    Dit betekent niet dat je de hele cursus gaat maken. 

    Wat ga je wel doen?

    Bedenk een aantrekkelijke naam en belofte

    Houd de naam van je online cursus kort en krachtig. Maak meteen duidelijk waar jouw online cursus over gaat.

    Voorbeelden van namen:

    • de Piano Academie
    • Vet Veel Verdienen met Verkoopgesprekken 
    • Cursus Beter Slapen

    De belofte is één van de belangrijkste onderdelen van je online cursus. Als de belofte niet aanspreekt en niet aantrekkelijk en geloofwaardig is, dan zullen mensen geen interesse tonen. 

    Zorg ervoor dat je in de belofte meteen duidelijk maakt voor wie de online cursus is bedoeld en wat het oplevert. Maak het specifiek door bijvoorbeeld een tijdsbestek in de belofte te verwerken en de doelgroep te benoemen. 

    Onthoud: mensen willen simpel en snel resultaat.

    Voorbeelden van beloftes:

    • van oververmoeide naar ontspannen moeder in 12 weken
    • van chaos naar een altijd opgeruimd huis in 4 weken

    Bepaal de prijs

    Wanneer je jouw online cursus voor de allereerste keer verkoopt, dan zou ik aanraden om een pilot prijs te hanteren. Dit betekent dat je de online cursus eenmalig voor een lagere prijs verkoopt. 

    Op deze manier heb je snel jouw eerste groep mensen bij elkaar en kun je jouw cursus testen voor een lagere prijs in ruil voor reviews en feedback. 

    Je kunt eerlijk communiceren dat de online cursus er nog niet is en dat je niet zeker weet of het zal werken. Zeg dat je met een kleine groep wilt werken en alleen met mensen die de hele cursus doorlopen zodat je feedback kunt verzamelen. 

    Bepaal de opbouw

    Nu ga je bedenken wat de opbouw wordt van jouw cursus. 

    Dat doe je op de volgende manier:

    • bepaal punt A: waar staat jouw doelgroep nu?
    • bepaal punt B: waar wilt jouw doelgroep naartoe?
    • wat zijn de stappen om van punt A naar punt B te komen?

    De stappen van punt A naar punt B zijn de modules in jouw online cursus. 

    Hoeveel modules je nodig hebt, hangt dus af van hoe groot de transformatie is voor de deelnemers. 

    Stap 4: Verkoop een pilot

    Nu is het tijd om jouw cursus te verkopen. 

    Je hebt de cursus dus nog helemaal niet gemaakt. Dat is niet erg, want dat komt later.

    Door jouw cursus eerst te verkopen, voorkom je dat je maanden tijd verspilt aan het ontwikkelen. 

    Voor de allereerste keer is het slim om een pilot versie aan te bieden. 

    Je verkoopt je cursus dan eenmalig voor een lagere prijs in ruil voor feedback en reviews.

    Benader alle geïnteresseerden en vraag of ze mee willen doen met de pilot. 

    Communiceer de startdatum en de pilot prijs. Geef een deadline tot wanneer ze zich kunnen aanmelden. 

    Wees niet bang om meerdere keren een berichtje te sturen naar de geïnteresseerden. Mensen hebben vaak herhaling nodig voordat ze zich aanmelden. Wat je vaak ziet, is dat de meeste mensen zich een paar uur voor de deadline aanmelden. Ga door met promoten tot aan de deadline. 

    Heb je inmiddels een groep mensen die mee willen doen? Verstuur handmatig de factuur of stuur een Tikkie. Houd het simpel. Je hebt in deze fase echt nog geen betaalsysteem nodig. 

    Stap 5: Draai de pilot

    Als je de startdatum hebt bepaald en dat duurt nog een paar weken, dan heb je nu de tijd om de eerste module te maken. Zo kunnen de deelnemers meteen starten met deze module wanneer de pilot is begonnen. 

    Tijdens de pilot heb jij alle tijd om de andere modules van je online cursus te maken. 

    Als jouw klanten bezig zijn met module 1, dan kun jij module 2 maken.

    Als ze bezig zijn met module 2, dan maak jij module 3.

    Zo zorg je ervoor dat je steeds één module verder bent en heb je een goede stok achter de deur om jouw cursus daadwerkelijk te maken. 

    Een ander voordeel van deze aanpak is dat je samen met de deelnemers de cursus maakt. Als er bepaalde vragen worden gesteld, dan kun je die direct verwerken in de modules. Zo sluit jouw cursus 100% aan bij de behoefte van je doelgroep. 

    De modules kun je op een simpele manier beschikbaar stellen. 

    Dit zijn een aantal simpele manieren om de content beschikbaar te stellen: 

    • Upload video’s in Vimeo en stuur de Vimeo link naar de deelnemers
    • Maak een Facebook groep en plaats daar alle content in
    • Geef live Zoom sessies 
    • Maak een verborgen pagina op je website en zet daar alle content in 

    De volgende stap

    Je hebt nu succesvol jouw eerste pilot gedraaid, gefeliciteerd!

    En dat zonder technisch gedoe.

    Wat is nu de volgende stap? 

    Benader na de pilot alle deelnemers en vraag om reviews en feedback.

    De reviews kun je in jouw marketing gebruiken om nieuwe deelnemers te krijgen. Ook zou je aan de deelnemers kunnen vragen of zij nog iemand kennen die geïnteresseerd is in jouw cursus. 

    Verbeter je online cursus op basis van de feedback die je hebt gekregen. Zo wordt jouw cursus steeds beter en halen de deelnemers betere resultaten.  

    Ook kun je je online cursus gaan professionaliseren. Denk na over een online leeromgeving waarin je alle content kunt plaatsen.
    Misschien wil je ook een betaalsysteem gebruiken zodat klanten direct kunnen afrekenen op je website. 

    Daarnaast kun je je marketing gaan automatiseren. 

    Bouw een automatisch systeem zodat je doorlopend nieuwe klanten krijgt voor je online cursus.

    Wil je meer leren over het maken en verkopen van een online cursus?

    En hoe je binnen één week de eerste groep deelnemers krijgt, zonder funnel en zonder technisch gedoe?

    Doe dan mee met de online workshop: Maak en Verkoop Jouw Online Cursus in één week.

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches