fbpx

Zo verkoop je in 5 simpele stappen je eerste online cursus

Wat ik vaak zie is dat ondernemers het zichzelf veel te moeilijk maken als ze hun online cursus willen verkopen. Vooral als ze dat voor de eerste keer willen gaan doen. Ook zijn ondernemers vaak maanden bezig met de ontwikkeling van het online cursus.
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Ze zijn maanden bezig met het maken van video’s, het maken van werkboeken en alles in een online leeromgeving zetten. Alles moet er helemaal tiptop in orde uitzien.

    Als je net begint met het verkopen van een online cursus, dan is dit allemaal niet nodig. Het is zelfs beter om niet te beginnen met het maken van het programma, maar om eerst je online cursus te verkopen.

    Want stel je voor dat je maanden bezig bent geweest met het maken en je komt er dan achter dat niemand het wilt kopen. Dan heb je dus heel veel tijd verspild.

    Ik deel graag welke 5 simpele stappen je nodig hebt om voor de eerste keer jouw online cursus te verkopen. In 2018 besloot ik om een training te maken over de wet AVG. Ik had toen binnen twee weken 70 deelnemers voor deze training.

    Ik had geen ingewikkelde funnel gemaakt. Ik had geen online leeromgeving. Ik heb gewoon heel simpel eerst 70 deelnemers gekregen voor deze online training. En daarna ben ik het pas gaan ontwikkelen.

    Het voordeel hiervan is dat ik samen met de deelnemers de training kon maken op basis van de behoeften van de deelnemers. Ik had heel veel contact met de deelnemers. Ik vroeg ze bijvoorbeeld waar ze tegenaan liepen, waar ze vragen over hadden en wat ze wilden leren. En zo kon ik de inhoud van het online cursus helemaal afstemmen op de doelgroep.

    Hoe verkoop je op een zo simpel mogelijke manier voor de eerste keer je online cursus?

    Stap 1: Interesse peilen

    De eerste stap is dat je gaat kijken wie interesse heeft in jouw onderwerp.

    Begin altijd bij je bestaande netwerk. Het is veel simpeler om iets te verkopen aan je bestaande netwerk dan dat je het moet verkopen aan onbekenden. Bij je bestaande netwerk kun je bijvoorbeeld denken aan mensen die in jouw telefoonlijst staan. Dus waar je het telefoonnummer van hebt. Denk bijvoorbeeld ook aan je bestaande mailinglijst, LinkedIn connecties, Instagram volgers en Facebook vrienden. Dat zijn allemaal mensen die je binnen jouw bestaande netwerk vallen.

    Ga eens contact opnemen met deze personen. Gooi jouw idee de wereld in op zoveel mogelijk verschillende plekken.

    Om deze eerste stap uit te voeren heb je nog helemaal niks nodig qua techniek. Je hebt geen website nodig, geen betaalsysteem, geen leeromgeving, geen mailinglijst en geen online cursus. Het doel van deze eerste stap is dat je contactgegevens verzamelt van deze geïnteresseerden.

    Dus je gaat een lijstje maken met mensen die interesse hebben in jouw online training. Dat kan een telefoonnummer zijn, maar het kan ook een e-mailadres zijn. Als je dat lijstje met mensen hebt van degenen die vrijblijvend geïnteresseerd zijn in jouw onderwerp, dan ga je door naar stap 2.

    Stap 2: doelgroep onderzoek

    Stap 2 is dat je een klein doelgroep onderzoek gaat uitvoeren. Je wilt van deze warme contacten precies weten waar ze precies tegenaan lopen en waar ze behoefte aan hebben.

    Dus doe een klein doelgroep onderzoek. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een enquête te sturen met een aantal vragen. Je kan ook persoonlijk contact opnemen met deze mensen door ze een berichtje te sturen en te vragen waar ze tegenaan lopen.

    Of je zou ze kunnen bellen. Dat is eigenlijk de beste manier omdat je dan heel goed kan doorvragen tijdens zo’n gesprek. Je kan doorvragen waar iemand tegenaan loopt, waar die persoon naar verlangt, wat hun grootste probleem is en wat ze al hebben geprobeerd.

    Zo krijg je allerlei input van je doelgroep die je kan gebruiken om jouw online cursus of online training te verkopen.

    Stap 3: de outline

    Stap 3 is dat je de outline neerzet van jouw online cursus. In deze stap ga je nog niet meteen jouw hele online cursus maken. Maar je gaat alleen de outline bepalen. Je hebt nu een lijst met geïnteresseerden waar je jouw online training aan kan verkopen. En je hebt een doelgroep onderzoek gedaan, zodat je precies weet waar deze mensen tegenaan lopen en waar ze naar verlangen.

    Voor de outline bedenk je eerst een aantrekkelijke titel. Als jouw titel niet aanspreekt, dan ben je die mensen heel snel kwijt. Je wilt meteen de aandacht trekken met een titel die specifiek is. Bij de titel wil je je richten op het eindresultaat van jouw online cursus. Wat levert jouw online cursus op voor jouw klant? Wat is het eindresultaat? Wat kunnen ze, wat hebben ze bereikt en wat is de transformatie nadat ze jouw online cursus hebben doorlopen?

    Je wil dit echt specifiek maken door bijvoorbeeld een bepaald tijdsbestek toe te voegen aan jouw titel of door de doelgroep te benoemen. Een voorbeeld van een titel is: van oververmoeide naar ontspannen moeder in 12 weken. Het is dan meteen duidelijk voor wie het is bedoeld en ook wat het tijdsbestek is van jouw online cursus, dus in 12 weken.

    Als je een aantrekkelijke titel hebt bedacht met een duidelijke belofte, dan is de volgende stap dat je een prijs bepaalt voor jouw online cursus. Bij het bepalen van de prijs kun je eerst een pilot prijs hanteren. Met een pilot prijs bedoel ik dat je de eerste keer jouw online cursus voor een lagere prijs in de markt zet.

    Het doel hiervan is dat je zo snel mogelijk de eerste groep deelnemers verzamelt en dat je in ruil voor de lagere prijs feedback en reviews krijgt. Dan kun je bij de volgende ronde een hogere prijs hanteren.

    Je kunt ook eerlijk communiceren dat het online cursus er nog niet is. En dat je met een kleine groep wilt werken en alleen met mensen die het hele cursus doorlopen, zodat je feedback kan verzamelen. Dus begint met een lage pilot prijs. Dat kan bijvoorbeeld 10% zijn van de uiteindelijke prijs die je wilt hanteren.

    Bij het bepalen van de uiteindelijke prijs is het vooral belangrijk dat je kijkt naar de waarde van jouw online cursus. Dus wat levert jouw online cursus op? Wat is het eindresultaat? En hoeveel is dat waard voor de deelnemer? Als je de prijs hebt bepaald, dan ga je door met het bepalen van de opbouw van jouw online cursus.

    Om de opbouw te bepalen kijk je allereerst naar punt A. Punt A is: waar staat jouw potentiële klant op dit moment? Wat is de huidige situatie van jouw klant? Waar loopt die klant tegenaan? Vervolgens breng je punt B in kaart: waar wil jouw klant naartoe? Wat is de droomsituatie? De stappen tussen punt A en punt B zijn de modules van jouw online cursus.

    Hoeveel modules je nodig hebt, hangt af van hoe groot de transformatie is voor jouw klant. Tussen punt A en punt B moet jouw klant bepaalde stappen uitvoeren om de transformatie te realiseren.

    Die tussenstappen zijn de modules in jouw online cursus.

    Volg nu de workshop Maak en Verkoop Jouw Online Cursus in één week

    Dit ga je ontdekken:

    TIJDELIJK slechts 27,-

    Stap 4: een pilot verkopen

    Stap 4 is het verkopen van een pilot. Een pilot is de eerste ronde van jouw online cursus.

    Je hebt op dit moment dus nog niet het online cursus gemaakt. Je hebt alleen de outline bepaald. Dat is niet erg, want het is juist goed om eerst een online cursus te verkopen als een pilot versie. Zodat je later het online cursus kan gaan maken. Door eerst het cursus te verkopen, voorkom je dat je maanden tijd verspilt aan het ontwikkelen van je online cursus.

    Een ander voordeel is dat je nu samen met de deelnemers het cursus kan maken, zodat je ervoor zorgt dat jouw cursus 100% aansluit op de behoeften van jouw doelgroep. Bij de pilot biedt je het cursus eenmalig aan voor een lagere prijs in ruil voor feedback en reviews.

    In deze stap is het belangrijk dat je de lijst van geïnteresseerden benadert en dat je de startdatum bepaalt van jouw pilot. Zorg ervoor dat je nog een paar weken de tijd hebt om de eerste module te maken. Zet de startdatum een paar weken later vanaf de huidige datum en communiceer dit naar de lijst van geïnteresseerden. Communiceer ook de pilot prijs en geef de reden waarom je dit eenmalig voor deze prijs verkoopt.

    Zeg eerlijk dat het online cursus er nog niet is en dat je dit aanbiedt in ruil voor feedback. Om jouw pilot te verkopen, heb je nog geen technische systemen nodig. Je kunt bijvoorbeeld heel simpel handmatig een factuur of Tikkie sturen.

    In deze stap heb je de eerste groep mensen verzameld die mee willen doen met jouw pilot.

    Stap 5: de pilot draaien

    Als je de startdatum hebt bepaald en het duurt nog een paar weken, dan is nu het goede moment om de eerste module te maken. Zo zorg je ervoor dat mensen meteen op de startdatum kunnen starten met de eerste module.

    Als jouw deelnemers bezig zijn met de eerste module, dan heb jij alle tijd om aan de volgende module te werken. Dus aan module 2. Eigenlijk loop je steeds een stap voor op de deelnemers. Tijdens de cursus heb je ook contact met de deelnemers en merk je heel snel waar nog vragen over zijn en waar nog behoefte aan is. Op die manier kun je heel goed jouw online cursus afstemmen op de behoeften van de eerste deelnemers.

    Hoe kun je de content beschikbaar stellen? Je hebt nog niet direct een online leeromgeving nodig. Je kan bijvoorbeeld de video’s uploaden in Vimeo. Je stuurt de Vimeo link door naar de deelnemers. Een andere optie is dat je een Facebookgroep maakt en dat je daar alle content in deelt. Het voordeel hiervan is dat mensen in de Facebookgroep meteen vragen kunnen stellen.

    Een andere optie is dat je live Zoom sessies geeft. Dat is meteen een module in jouw online cursus en daar maak je een opname van. Het voordeel hiervan is dat je interactie hebt met de deelnemers tijdens zo’n Zoom sessie. Dus je kan meteen inspelen op vragen die ze hebben.

    Nog een andere optie is dat je een verborgen pagina aanmaakt op jouw website en dat je daar alle content neerzet.

    Er zijn dus verschillende simpele manieren om jouw content beschikbaar te stellen voor de deelnemers, zonder dat je meteen een leeromgeving nodig met allerlei technische tools.

    Conclusie

    Dit zijn de 5 stappen om voor de eerste keer jouw online cursus te verkopen. Je hebt nu succesvol jouw eerste pilot gedraaid zonder technisch gedoe. Na de pilot is het belangrijk dat je alle deelnemers vraagt om feedback zodat je je online cursus kan verbeteren.

    Vraag ook om reviews. Die reviews kun je gebruiken in je marketing, zodat je sneller nieuwe deelnemers verzamelt voor de volgende ronde van jouw online cursus.

    Nu is ook het moment om na te gaan denken over hoe je jouw online cursus kan professionaliseren. Bijvoorbeeld door een betaalsysteem toe te voegen en door automatisch facturen te sturen. Of door een leeromgeving op te zetten.

    Daarnaast kun je ook je marketing gaat automatiseren. Want ik kan me voorstellen dat je niet steeds zelf op zoek wil gaan naar nieuwe deelnemers. Door een automatisch systeem te bouwen zorg je ervoor dat onbekenden klanten worden op de automatische piloot.

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches