fbpx

Hoe verkoop je automatisch je online cursus?

Wat ik vaak zie is dat het best veel moeite kost voor ondernemers om hun online programma te verkopen. Ze zijn continu bezig met promoten op social media en hun netwerk. Maar wist je dat dit ook automatisch kan?
Inhoudsopgave
    Een koptekst toevoegen om de inhoudsopgave te genereren

    Je hebt lange tijd 1-op-1 gewerkt met klanten of je werkt met het uurtje-factuurtje model. Op een gegeven moment ging je dat tegenstaan omdat je continu moet werken om inkomsten te krijgen. Waar je naar verlangt is juist een manier vinden waarop je inkomsten krijgt zonder continu aan het werk te zijn. 

    Een online cursus is dan een goede oplossing, omdat je daarmee niet meer jouw tijd voor geld ruilt. Je hebt dan iets neergezet wat schaalbaar is. Je hoeft niet per se aan het werk te zijn om er inkomsten uit te halen. Deelnemers kunnen zelf de online cursus doorlopen in hun eigen tijd. Je kunt ook begeleiding aanbieden, maar je kunt dan meerdere mensen tegelijkertijd helpen. Dus je hoeft niet meer je tijd voor geld te ruilen.

    Een online cursus kun je op verschillende manieren verkopen. Wat ik vaak zie is dat het vaak best veel moeite kost voor ondernemers om hun online cursus te verkopen. 

    Ze zijn continu bezig met promoten op social media en hun netwerk. 

    Alleen een online cursus hebben zorgt nog niet voor die automatische inkomstenstroom.
    Je hebt een goede marketingstrategie nodig waarmee je automatisch leads en klanten aantrekt. 

    In dit artikel lees je hoe je automatisch je online cursus verkoopt, zonder continu aanwezig te hoeven zijn op social media. 

    Je online cursus verkopen via een funnel

    Ik ben enorm fan van funnels. Een funnel is een automatisch communicatieproces waarmee je van een onbekende een klant maakt. Een funnel kun je op verschillende manieren inrichten. Vaak wordt gedacht dat een funnel heel erg spammerig en pusherig is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Jij bepaalt hoe je de funnel inricht en je mag kijken wat bij jou past. 

    Jij bepaalt wat je communiceert in de funnel. Dus het hoeft helemaal niet spammerig te zijn. Je kunt het juist op een hele fijne manier inzetten zodat je echt een relatie opbouwt met jouw doelgroep. 

    Een funnel is een hele goede manier om een automatische klantenstroom op gang te krijgen voor je online cursus. 

    De ingang van de funnel

    Wat je als allereerst nodig hebt is een ingang van de funnel: de gratis weggever. Wat je vaak voorbij ziet komen zijn e-books, webinars, checklists en stappenplannen. Dat zijn allemaal vormen van gratis weggevers.

    Kijk vooral naar wat bij jou past. Misschien kom je heel goed over op video, dan kun je een korte videotraining of webinar maken als weggever. Misschien ben je juist heel goed in schrijven. Dan kun je eens nadenken over een gratis e-book of stappenplan. Of ben je heel goed in audio? Dan kun je heel goed een audiobestand inzetten als gratis weggever.

    Een weggever is dus het eerste onderdeel van een automatisch systeem waarmee je je online cursus kunt verkopen.

    Belangrijk bij een weggever is dat je een onderwerp kiest die goed aansluit bij de rest van je aanbod. Als jouw weggever gaat over “in 3 stappen je money mindset verbeteren” en jouw online cursus gaat over yoga, dan sluit dit niet goed op elkaar aan. Je wilt goed kijken naar welke onderwerpen bij elkaar passen zodat mensen vanuit je gratis weggever doorstromen naar je betaalde aanbod.

    Met alleen een gratis weggever ben je er nog niet, want dat levert nog niet per se klanten op. Je hebt ook een opvolging nodig.

    De opvolging

    De opvolging vergelijk ik altijd met een relatie. Als je op zoek bent naar een relatie dan kom je elkaar eerst ergens tegen. Bijvoorbeeld in een kroeg of online op Tinder. Dan wissel je contactgegevens met elkaar uit (een telefoonnummer). Als we dit vergelijken met een automatisch marketingsysteem dan is dat vaak een e-mailadres.

    Vervolgens ga je met elkaar chatten en je spreekt een keer af. Dit wil je op dezelfde manier doen in jouw marketing. Je wilt een relatie opbouwen en elkaar beter leren kennen. Daarna ga je een keer samen uit eten en een paar maanden later ga je samenwonen. Een paar jaar later ga je trouwen. Dus die relatie wordt steeds beter en je leert elkaar steeds beter kennen. Je gaat elkaar steeds meer vertrouwen.

    Dat werkt op dezelfde manier in jouw marketing. Je wilt mensen eerst de kans geven om jou te leren kennen. Dat doe je met de gratis weggever en met de opvolging wil je gaan werken aan de relatie en aan het vertrouwen. 

    Als iemand jou kent, vertrouwt en leuk vindt dan gaat diegene sneller over op een aankoop. Wat je kunt doen na die gratis weggever is een automatische e-mailserie sturen. Die e-mailserie bestaat uit een aantal e-mails en in die e-mails wil je bepaalde inzichten delen met jouw ideale klant. Je wilt ook belemmerende overtuigingen wegnemen en leuke verhalen vertellen. Bij de e-mailreeks wil je ervoor zorgen dat je waarde geeft maar ook een stukje entertainment zodat de mails wel leuk zijn om te lezen. Je wilt ook zorgen voor inspiratie en urgentie zodat mensen aangespoord worden om die volgende stap te zetten naar jouw betaalde aanbod. 

    Wat voor e-mails kun je in zo’n automatische e-mailreeks zetten?

    • Deel jouw verhaal en vertel waarom je doet wat je doet. Wat is jouw missie? Wie help je? En waarmee help je jouw doelgroep? Laat dat heel duidelijk naar voren komen.
    • Je kan ook een verhaal vertellen over iets wat je hebt meegemaakt of je kunt een verhaal vertellen over een klant die je hebt geholpen.
    • Neem een bezwaar of belemmerende overtuiging weg in jouw e-mails. Jouw doelgroep heeft altijd bepaalde overtuigingen waardoor ze nog niet klaar zijn om jouw aanbod te kopen. Een voorbeeld van zo’n overtuiging is “ik heb geen tijd om een online cursus te maken” of “ik heb geen technische kennis”. Als je deze overtuigingen al wegneemt in jouw e-mailreeks, dan zal jouw doelgroep meer open staan voor jouw aanbod wanneer je deze promoot.
    • Social proof: deel reviews van klanten in je e-mails zodat je echt bewijs laat zien over dat jouw aanpak werkt. Maak screenshots van reacties van klanten of deel een case study van een klant waarbij je inzoomt op de transformatie van die klant. 
    • Zorg voor urgentie: waarom zou iemand NU jouw aanbod moeten kopen? En wat zijn de consequenties als diegene dat niet doet? Hoe ziet de situatie van die persoon er dan uit over een paar maanden of over een jaar? Daar wil je jouw doelgroep bewust van maken. 

    De volgende stap in de funnel is het doen van jouw aanbod. 

    Verkopen

    Je hebt je doelgroep helemaal opgewarmd in de e-mailserie. Nu kun je jouw aanbod doen. Je hebt een bepaalde verkoopmethode hiervoor nodig. Er zijn verschillende verkoopmethodes zoals een verkoopgesprek, webinar of verkooppagina. 

    Welke methode het beste werkt, hangt onder andere af van de prijs van je online cursus. Hoe hoger de prijs, hoe intiemer de verkoopmethode. Een hele intieme verkoopmethode is een gesprek. In een gesprek kun je heel goed doorvragen en kijken wat de bezwaren zijn van een potentiële klant. 

    Als je dit hele systeem hebt neergezet, dan moet je er nog wel voor zorgen dat er mensen in jouw funnel komen. Ik ben zelf fan van het inzetten van advertenties.

    Advertenties inzetten

    Met advertenties kun je snel een grote groep mensen bereiken zonder dat je er veel tijd in hoeft te stoppen. Je moet de advertenties wel een keer maken en optimaliseren. Daar gaat wel wat tijd in zitten. Maar als het eenmaal staat dan loopt het gewoon door en komen er continu nieuwe leads in jouw automatische verkoopsysteem (funnel). 

    Natuurlijk betaal je voor advertenties, maar het kost je verder weinig tijd. En wat heb je liever: tijd of geld? 

    Via de advertenties verzamel je continu nieuwe leads en vragen jouw gratis weggever aan. Dan komen ze in jouw e-mailserie waarmee je een relatie opbouwt. En dan verkoop je jouw online cursus.

    Zo kun je dit systeem automatisch laten doordraaien en dan zal je zien dat je continu nieuwe klanten krijgt voor je online cursus. En je hoeft niet meer continu aanwezig te zijn op social media om nieuwe klanten te krijgen. Jouw inkomsten vallen niet stil als je een tijdje offline bent. Het is zelfs mogelijk dat je bestellingen krijgt als je op vakantie bent.

    Dat is zo mooi aan een automatisch verkoopsysteem waarmee je een (bijna) passief inkomen krijgt. Je moet het systeem natuurlijk wel optimaliseren en onderhouden, dus dat kost wat tijd. Maar verder loopt het helemaal automatisch. 

    Ik hoop dat ik je inspiratie heb gegeven over hoe je jouw online cursus automatisch kunt verkopen.

    Download gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Ontdek hoe je in 5 stappen een online cursus maakt, zonder leeromgeving of technisch gedoe.
    Al meer dan 4000x gedownload.

    Laat een reactie achter

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

    Gratis roadmap

    Maak in 5 stappen een winstgevende online cursus, zonder technisch gedoe

    Rachelle Blok draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches